07 February 2023 10:30
Nawigacja
· Strona główna / Home Page
· Kalendarium / Timeline
· Dane techniczne / Specification
· Historia / History
· Artykuły / Articles
· Grupa Poszukiwawcza ORZEŁ / Association of the "ORZEL" submarine search group
· Forum
· Katalog linków / Links
· Galeria / Photogallery
· Kontakt / Contact
· Szukaj / Search
Najnowsze artykuły
· Krążowniki pomocni...
· U-Booty nietypowo ut...
· O potrzebie posiadan...
· Antoni's Story (Tol...
· ORP "Orzeł" a pola ...
Ostatnio Widziani
· Iron Duke18:03:56
· zawila 7 tygodni
· dar791413 tygodni
· ted14 tygodni
· Xaro50 tygodni
· Marcin54 tygodni
· beretnikov55 tygodni
· tomekjan57 tygodni
· sztopka57 tygodni
· Krecia58 tygodni
Losowa Fotka
Czat
Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

30-12-2021 20:52
Witam!!!

30-12-2021 18:14
Witam wszystkich ponownie Wink

22-12-2021 13:05
Bravo!!!! Warto było czekać.

22-12-2021 11:23
Witam Was ponownie!!!

16-07-2018 13:24
https://tech.wp.pl
/chca-przebadac-60
0-km-kw-dna-morza-
szukaja-wraku-pols
kiego-okretu-62739
99885588097a

Zobacz wątek
 Drukuj wątek
Hej, czy pamiętacie tego U-Boota spod...
Stary_Wraq
...Helu, co to "już się nie wynurzył"?
Był bohaterem artykułu p. T. Zająca pod tytułem "I już się nie wynurzył" w Dzienniku Bałtyckim z kwietnia 2005 roku.
Właśnie wczoraj wysłałem do Redakcji plon moich poszukiwań w II wśnm i w małym "Groenerze".
Jest to w dużym skrócie tabela kilkunastu jednostek, utraconych podczas II wojny światowej na Bałtyku z przyczyn niebojowych ["kadłub U-Boota jest nienaruszony"]. Wszystkie one powtarzają się w obu źródłach w których swego czasu szukałem "kandydatów". Zwracałem wtedy uwagę na miejsca, w których leżą wraki [np. koło Helu], a nie na daty zatonięcia czy typy okrętów.

Dodatkowo posłałem im pytanie o tego U-Boota, którego Załoga mogła leżeć u nas w Słupsku/Stolpie na cmentarzu (jeśli jakaś załoga U-Boota rzeczywiście tam leżała).
Sprawa marynarzy z U-Boota na naszym cmentarzu ma po mojej stronie ciąg dalszy - oto znalazłem na Sieciowej liście U-Bootów z I wś DWA niemieckie okręty podwodne, które zatonęły na Bałtyku podczas tejże wojny - UB-106 i UC-91. Oba zatonęły w 1918 roku wskutek przyczyn innych niż bezpośrednio bojowe (wypadek przy zanurzeniu i kolizja). Jeśli mój kolega - ten, co lubił bawić się na tym pomniku w chowanego - przypomni sobie któryś z tych numerów - to mamy po sprawie.
Edytowany przez Stary_Wraq dnia 22-07-2010 14:06
 
ted
Możliwe, że chodzi ci o tego U-boota, którego uznają za
U-346. Mnie interesuje on o tyle, że miała go według Niemców "załatwić" akcja sabotażowa, a nie błąd załogi. Twierdzą tak nurkowie ogladający uszkodzenia jednostki, uznaje to coraz wiecej historyków - chyba w ślad za relacjami tych kilku uratowanych (podobno 6 osób ) .
Mnie najbardziej interesuje - kto konkretnie ich załatwił?
Edytowany przez ted dnia 22-07-2010 18:41
 
ted
Największy problem - to stuprocentowa identyfikacja, bo tabliczki znamionowe sa wewnątrz wraku (na skrzynkach narzędziowych mechaników, a okręt nie ma wyrwy -by można było wpłynąć i je znaleźć) . U-boot identyfikowany jako U-346 (pozycja w www.balticwrecks.com) leży mi dziwnie blisko rejonu małej zagrody minowej stawianej we wrześniu 1939 r. przez ORP "Ryś". Nasz okręt postawił wtedy zaporę 10 min i to by była sensacja, gdyby okazało się, że to co Niemcy uznali za sabotaż, było miną SM-5 "Rysia", na którą Niemcy mogli wpaść podczas manewru zanurzania. Nie jestem tylko pewien, czy mogła się tak długo uchować i być nadal groźna po 4 latach od postawienia. Podobno typowe miny kontaktowe wzór "08" miały być skuteczne przez 1,5 roku.

Oczywiście jest problem z drugim U-bootem - identyfikowanym jako U-367 (miał zatonąć 16marca 1945 r. na zaporze postawionej przez sowiecki okręt podwodny L-3) i za niego uważa sie wrak spoczywający na pozycji 54st.34'N, 18st. 52'49,6'' E). Niektórzy zastanawiają sie, czy nie należy "zamienić" uznawanej dotąd tożsamości tych obu U-bootów.[/quote]
Edytowany przez ted dnia 23-07-2010 12:26
 
Stary_Wraq
Z opisu w artykule pana Zająca wynikało [pośrednio?] że okręt jest w stanie nienaruszonym [???]. Od razu dopowiem, że kadłub U-Boota który miał "przyjemność" z miną NA PEWNO NIE JEST NIENARUSZONY.
Wyobrażam sobie tego U-Boota jako wrak kompletny, nie noszący na sobie śladów działania nieprzyjaciela. Moja identyfikacja z kwietnia 2005 roku polegała z grubsza biorąc na:
a) wyselekcjonowaniu z każdego źródła okrętów zatopionych na Bałtyku
b) kolejnym wybraniu - też z obu źródeł - jednostek utraconych z przyczyn niebojowych (miny odpadają - przyjmuję że wrak jest w stanie nienaruszonym tak, jak sugeruje p. Zając)
c) sporządzeniu tabeli tego, co się powtarzało
d) wybraniu z tej ostatniej jednostek utraconych w rejonie Helu.
U-367 od razu mi odpadł - w II wśnm jest na jego temat info, że przy jego zatopieniu maczały palce miny.
Zostały trzy okręty - chyba U-272, na pewno U-346 i prawdopodobnie U-233...coś (nie mam w tej chwili listy przed oczami).

Przy okazji ożyła sprawka z U-Bootem, którego załogę pochowano jakoby w Stolpie. Okręt ten miał pochodzić z I wojny światowej. Na Sieciowej liście U-Bootów KKM znalazłem... dwa okręty utracone na Bałtyku w 1918 roku - UB-106 i UC-91. Ten pierwszy zatonął najpierw w wypadku, bodaj w marcu 1918 roku i został następnie podniesiony. Zatonął na dobre dopiero w rejsie do W. Brytanii do niewoli, czy na służbę. Po podniesieniu mogło tak być, że zwłoki marynarzy wydobyto z wraku i gdzieś [np. tu w Stolpie?] pochowano.
Wspominany przeze mnie sterowiec SL-6, ten, co wybuchł w listopadzie 1915 roku nad Kępnem i którego załoga niemal w całości spoczęła na pewno w moim mieście, miał - podobnie jak nasz U-Boot - szóstkę w numerze. Trzeba byłoby zapytać mojego kumpla z Teneryfy, czy ten "jego U-Boot" nie miał aby szóstki w numerze?...
Pozdrawiam - wmw
Aha: czy nie można byłoby przywrócić do "Artykułów" tej opowieści o U-Boocie z "Dzimbała"? Ona kiedyś tam była... [a "Dzimbał" - to Dziennik Bałtycki]
Edytowany przez Stary_Wraq dnia 06-08-2010 14:25
 
Stary_Wraq
Póki co, Szanowny Dziennik Bałtycko-Bandycki nie dał znać, że przyjął moją pisaninę sprzed paru tygodni na temat rzeczonego U-Boota, co to się już nie wynurzył - a szkoda, bo przy tekście znalazła się tabela z parunastoma U-Bootami wchodzącymi w grę.
Co do załogi rzekomego U-Boota pochowanej w Stolpie - coraz mocniej przechylam się na stronę załogi sterowca SL-6.
Ten ostatni eksplodował nad Kępnem w listopadzie 1915 roku i z jednym wyjątkiem załogę jego pochowano rzeczywiście w Stolpie.
Wśród U-Bootów z pierwszej wojny zatopione na Bałtyku znalazłem dwa, UB-106 i UC-91. Pierwszy padł ofiarą wypadku, drugi - kolizji w 1918 roku. Czort jeden wie czy załogę któregokolwiek z nich rzeczywiście pochowano w Stolpie. Uwagę zwraca podobieństwo numeru 106 U-Boota do oznaczenia SL-6 sterowca.
Nie można też wykluczyć zwykłej fantazji: "widziałem pomnik załogi U-Boota", a ten całkiem spoko mógł być monumentem wspomnianych lotników ze sterowca.
 
submariner31
Ten uboot to rzeczywiście u-346. Znajomy moich dziadków nurkował w tym miejscu. Słysząc jego relacje można wywnioskować że okręt spadał coraz niżej i niżej, aż na ok. 50 metrach uderzył w dno wkopując się dziobem w podłoże. Wrak wygląda na nienaruszony, peryskopy są wysunięte i znajduje się na nich ogromna ilość sieci. Mam zamiar zanurkować w tym miejscu jak tylko będę miał odpowiedni sprzęt i czas.Smile
Edytowany przez submariner31 dnia 05-11-2011 16:00
 
jansodula
I co? Może warto podzielić się wiedzą o lokalizacji? Nie mówię, że od razu na forum ale to przecież też zbiorowa mogiła...
 
submariner31
Witam po dłuższej nieobecności. W sierpniu udało mi się razem z wujem i kuzynem wybrać na małe nurkowanie. Oczywiście U- boot został przez nas dokładnie zbadanySmile Wrak leży na głębokości 47 metrów przysypany piaskiem. W kadłubie nie ma żadnych dziur ani szczelin, aparaty torpedowe zamknięte,a włazy zaryglowane. Nie ma wątpliwości że to U-346. Jako stary wilk morski nie miałem problemu z ustaleniem położenia wraku. Otrzymany wynik zgadzał się z danymi podanymi na stronie www.u-boot.org Smile
Edytowany przez submariner31 dnia 05-11-2011 18:28
 
Stary_Wraq
...a mi udało się chyba ostatecznie rozwikłać sprawę grobowca na lokalnym Cmentarzu. Leżeli w nim lotnicy Kaiserliche Kriegsmarine ze sterowca.
 
zawila
No to dwie sprawy rozwiklane, a przypuszczenia potwierdzone.
 
stan_zawila@yahoo.se
submariner31
Odświerzę temat chociaż news już stosunkowo stary jednak rzuca nowe światło na sprawę owego u-boota i ogólnie u-bootów ba przestrzeni lat
http://www.forum-nuras.com/printview.php?t=34232&start=0&sid=87ac50144006db095b078b92f3e87ab2
 
Stary_Wraq
Ostatnio znalazłem trochę ciekawych rzeczy na temat zaginionych i utraconych nietypowo U-Bootów Kriegsmarine Hitlera. W owym Groenerze występują dwa określenia - vermisst i verschollen. To ostatnie użyte zostało tylko sześć razy. PYTANIE za 100 punktów: JAKA JEST RÓŻNICA między tymi określeniami? Czy to nie jest przypadkiem tak, że das verschollene U-Boot to "już zdechł pies", a das vermisste - dawał jeszcze jakąś nadzieję? (coś jak "przepadły" i zapóźniony" statek u Conrada).
Oczywista - stary_Wraq nie byłby sobą, gdyby nie dodał, iż wdzięczny będzie za ew. uzupełnienia jego listy. Siedziałem nad nią wczoraj cały dzień (przejrzeć 1200 Ubootów to nie żarty!) i mogłem pewnie przeoczyć to i owo. Znalazłem co najmniej jednego Uboota, który uległ kanibalizacji - rozebrano go na części, ale utracony ostatecznie nie został.
 
Przejdź do forum
Zaloguj
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Zapomniałeś/aś hasła?
Aktualnie online
· Gości online: 8

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 976
· Najnowszy użytkownik: testik
Ankieta
Moje poszukiwania ORP ORZEŁ

Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
40% [32 głosów]

Szukam, czytam i przeglądam
Szukam, czytam i przeglądam
39% [31 głosów]

Tylko czytam to co inni napiszą
Tylko czytam to co inni napiszą
13% [10 głosów]

Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
9% [7 głosów]

Ogółem głosów: 80
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 13/09/2008 14:47

Archiwum ankiet
Webmaster
Twórca i opiekun

Marcin Burza Burzyński
4,812,602 unikalnych wizyt