29 April 2024 15:54
Nawigacja
· Strona główna / Home Page
· Dane techniczne / Specification
· Kalendarium / Timeline
· Historia / History
· Artykuły / Articles
· Grupa Poszukiwawcza ORZEŁ / Association of the "ORZEL" submarine search group
· Forum
· Katalog linków / Links
· Galeria / Photogallery
· Kontakt / Contact
· Szukaj / Search
Najnowsze artykuły
· Krążowniki pomocni...
· U-Booty nietypowo ut...
· O potrzebie posiadan...
· Antoni's Story (Tol...
· ORP "Orzeł" a pola ...
Ostatnio Widziani
· zawila 3 tygodni
· donitzz13 tygodni
· Iron Duke15 tygodni
· Maryoush35 tygodni
· dar791477 tygodni
· ted78 tygodni
· Xaro114 tygodni
· Marcin118 tygodni
· beretnikov119 tygodni
· tomekjan121 tygodni
Losowa Fotka
Czat
Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

30-12-2021 20:52
Witam!!!

30-12-2021 18:14
Witam wszystkich ponownie Wink

22-12-2021 13:05
Bravo!!!! Warto było czekać.

22-12-2021 11:23
Witam Was ponownie!!!

16-07-2018 13:24
https://tech.wp.pl
/chca-przebadac-60
0-km-kw-dna-morza-
szukaja-wraku-pols
kiego-okretu-62739
99885588097a

Hierarchia artykułów
Artykuły » RÓŻNOŚCI » ORP ORZEŁ - Fakty
ORP ORZEŁ - Fakty
  1. W 1942 roku nawigator Mokrski przedstawił alianckim oficerom marynarki wojennej zaimprowizowane mapy. Mapy te wzbudziły ich podziw. Odpowiedzialnym za zorganizowanie pokazu był Stanislaw Pierzchlewski.
  2. Latem 1993 roku na zachód od Egersund , na głębokości 180 metrów, znaleziono wrak okrętu podwodnego. OID Directorate of Norway przystąpił niezwłocznie do jego identyfikacji. Początkowe badania kierowały ku przypuszczeniu, że może to być polski okręt podwodny ORZEŁ, albo holenderski O-22, gdyż były to okręty o podobnej konstrukcji. Po dokładnej analizie taśm wideo i dalszych badaniach na dnie morza stwierdzono, że jest to wrak okrętu O-22, który został zatopiony prawdopodobnie 8 listopada 1940 roku przez niemiecki stawiacz min M-144 i niszczyciel okrętów podwodnych UJ-177.
  3. Dnia 17 maja 1992 roku, w parku miejskim w Lillesand odsłonięto skromny pomnik poświęcony pamięci ORŁA i tych, którzy zatonęli na transportowcu RIO DE JANEIRO. Była to inicjatywa oficerów rezerwy marynarki norweskiej. Plakietka na pomniku zawiera tekst w języku norweskim. W języku polskim brzmi on: Ku pamięci załogi polskiego okrętu podwodnego ORZEŁ, który dnia 8 kwietnia 1940 roku zatopił niemiecki transportowiec wojska RIO DE JANEIRO na wysokości Lillesand. Pomnik postawiono 17 maja 1992 roku.
  4. Monument upamiętniający okręt podwodny ORZEŁ istnieje prawdopodobnie również w Tallinie. Brak informacji, jaki tekst na nim umieszczono. Pomnik upamiętniający sławny okręt bywa postawiony we własnym kraju. Jednak ten okręt - ma ich aż dwa za granicą.
  5. Po upadku Związku Radzieckiego, znaleziono dokumenty stwierdzające, że Sowiecki okręt podwodny SZCZ-303 zaatakował dwa statki handlowe pod koniec września 1939 roku. Podczas rządów komunistycznych unikano w Polsce pisania na ten temat. Zdarzyło się to w okolicy portu Tallin dnia 19 września 1939. Prawdopodobnie okręt ten został skierowany na redę tego portu by zatapiać statki z krajów neutralnych, jak również - by uniemożliwić okrętowi ORZEŁ opuszczenie Bałtyku.
  6. Na temat ORŁA napisano wiele, lecz nadal przyczyna i miejsce jego utraty pozostaje tajemnicą. Przypuszcza się nawet, że ORZERŁ mógł być skierowany w tajnej misji na Bałtyk, gdzie mógł zostać zatopiony albo przechwycony. Być może został schwytany przez Niemców, a jego załoga wymordowana. Jakiś czas po zatopieniu transportowca RIO DE JANEIRO Niemcy informowali o przechwyceniu okrętu i internowaniu załogi. Jednakże brak wiarygodnych danych na ten temat. Według późniejszych informacji z biura Czerwonego Krzyża wiadomo, że informowało ono rodzinę jednego z członków załogi ORLA, że zginął on na Pacyfiku w 1942 roku. Czyżby ORZEŁ walczył z Japończykami?
  7. Członkowie załogi okrętu, którzy nie uczestniczyli w ostatnim rejsie patrolowym: ppor. mar. Stanisław Pierzchlewski bosmat Władysław Oczkowski bosmat Czesław Olesiński mat Alojzy Grewka st.mar Antoni Szymczak bosmat Marek Oldakowski mat Feliks Przadak i Eryk Sopoćko. Spośród wymienionych osób tylko Feliks Przadak wrócił po wojnie do Polski. Podczas wojny służył on na innych polskich okrętach podwodnych. Pan Przadak napisał wiele artykułów w prasie polskiej i czasopismach. Najbardziej znany artykuł zatytułowany jest : "Prawda bardziej fascynująca niż fantazja". Napisał również książkę, jednakże nigdy nie została opublikowana.
  8. Eryk Sopocko, utalentowany pisarz, urodzony w 1919 roku uczestniczył w jednym z rejsów patrolowych ORŁA. Był pierwszym dziennikarzem uczestniczącym w takim rejsie podczas 2 Wojny Światowej. Napisał potem opowiadanie zatytułowane: "Rejs patrolowy ORŁA - historia okrętu". Sopoćko i Pierzchlewski zginęli w 1943 roku na polskim niszczycielu ORKAN, storpedowanym przez okręt podwodny U-378. Była to największa polska tragedia na morzu podczas tamtej wojny. 200 ludzi straciło wówczas życie.
  9. Po ucieczce ORŁA z Tallina, Szwedzi internowali u siebie 3 polskie okręty podwodne- SĘP, RYŚ i ŻBIK. Po wejściu do neutralnych portów szwedzkich okręty te nie były w stanie usunąć awarii i wyjść w morze w ciągu gwarantowanych przez międzynarodowe konwencje 24 godzin czasu swobodnego postoju..
Komentarze
T
#1 ted
w 05 February 2009 12:22
Ciekawa zapewne będzie dalsza wojenna historia tych członków załogi "Orła", którzy ocaleli dlatego, że nie wzięli udziału w ostatnim patrolu "Orła". Wiadomo, że ppor. Eryk Sopoćko i kpt. Stanisław Pierzchlewski zginęli na storpedowanym niszczycielu ORP "Orkan" 8 X 1943 r. Warto byłoby dowiedzieć się więcej o pozostałych ocalałych i ich wojennej służbie. W książce Mariusza Borowiaka pt. "Stalowe drapieżniki - polskie okręty podwodne w wojnie" (wyd. w Gdańsku 2005) przy okazji omawiania procesu kmdr ppor. Kłoczkowskiego, wymienia się jeszcze dwa inne nazwiska ocalałych z "Orła", których powyżej nie wymieniono - Mariana Szewczyka i Jana Krawczyńskiego (s. 148 książki).
P
#2 Piotr_P
w 26 August 2011 18:09
Kpt. Stanisław Pierzchlewski mógł wówczas mówić o szczęściu. 6 marca 1940 roku, jeszcze jako ppor. został przeniesiony, rozkazem kontradmirała Jerzego Świrskiego, na ORP Burza, obejmując stanowisko II oficera mechanika.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Oceny
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.
Zaloguj
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Zapomniałeś/aś hasła?
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 976
· Najnowszy użytkownik: testik
Ankieta
Moje poszukiwania ORP ORZEŁ

Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
40% [32 głosów]

Szukam, czytam i przeglądam
Szukam, czytam i przeglądam
39% [31 głosów]

Tylko czytam to co inni napiszą
Tylko czytam to co inni napiszą
13% [10 głosów]

Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
9% [7 głosów]

Ogółem głosów: 80
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 13/09/2008 14:47

Archiwum ankiet
Webmaster
Twórca i opiekun

Marcin Burza Burzyński
5,466,299 unikalnych wizyt