26 April 2024 00:12
Nawigacja
· Strona główna / Home Page
· Dane techniczne / Specification
· Kalendarium / Timeline
· Historia / History
· Artykuły / Articles
· Grupa Poszukiwawcza ORZEŁ / Association of the "ORZEL" submarine search group
· Forum
· Katalog linków / Links
· Galeria / Photogallery
· Kontakt / Contact
· Szukaj / Search
Najnowsze artykuły
· Krążowniki pomocni...
· U-Booty nietypowo ut...
· O potrzebie posiadan...
· Antoni's Story (Tol...
· ORP "Orzeł" a pola ...
Ostatnio Widziani
· zawila 3 tygodni
· donitzz13 tygodni
· Iron Duke15 tygodni
· Maryoush34 tygodni
· dar791477 tygodni
· ted78 tygodni
· Xaro113 tygodni
· Marcin117 tygodni
· beretnikov119 tygodni
· tomekjan121 tygodni
Losowa Fotka
Czat
Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

30-12-2021 20:52
Witam!!!

30-12-2021 18:14
Witam wszystkich ponownie Wink

22-12-2021 13:05
Bravo!!!! Warto było czekać.

22-12-2021 11:23
Witam Was ponownie!!!

16-07-2018 13:24
https://tech.wp.pl
/chca-przebadac-60
0-km-kw-dna-morza-
szukaja-wraku-pols
kiego-okretu-62739
99885588097a

Hierarchia artykułów
Artykuły » RÓŻNOŚCI » Z kart historii Polski na morzu
Z kart historii Polski na morzu
Rok dwa tysiące piąty jest nadzwyczaj bogaty w (pół- i okrągłe) morskie rocznice. Oto kilka z nich, wybranych z bez mała stuletnich już (tak, tak!) dziejów Polski jako nowoczesnego kraju morskiego.

STO lat temu:
• urodzili się m. in.: Karol O. Borchardt, kapitan ż. w., jeden z trzech dziejopisów Polskiej Marynarki Handlowej (zm. 1986) i Witold J. Urbanowicz, profesor dr h. c. Politechniki Gdańskiej, pionier architektury okrętu (zm. 1998).

Osiemdziesiąt pięć lat temu:
• 1. maja 1920 roku podniósł banderę pierwszy okręt nowo podówczas powstającej Polskiej Marynarki Wojennej, Pomorzanin (jednostka hydrograficzna niemieckiej budowy).
• 21 lipca 1920 roku przejęty został przez Polskę pierwszy w jej dziejach żaglowy statek szkolny Lwów. Był on jedynym kliprem, jaki kiedykolwiek niósł polską banderę po morzach świata oraz pierwszym polskim statkiem handlowym, jaki w dniu 13. sierpnia 1923 roku, w drodze do Brazylii pod kierownictwem kapitana ż. w. Tadeusza Ziółkowskiego, przepłynął Równik. Nazwa „Lwów“ była czwartą, którą nosił.

Osiemdziesiąt lat temu:
• 20. lipca 1925 roku zatonął ORP Kaszub (dawny V-108) – jeden ze sławnych „wersalskich“ torpedowców, przekazanych nowo powstającej Polskiej Marynarce Wojennej z podziału byłej Marynarki Wojennej Cesarstwa Niemiec. Katastrofa wydarzyła się podczas pobytu okrętu w Stoczni Gdańskiej i pociągnęła za sobą ofiary śmiertelne. Nie można do końca wykluczyć, że tragiczny wybuch kotła nastąpił wskutek niemieckiego sabotażu...

Siedemdziesiąt pięć lat temu:
• 10. lipca 1930 roku przekazano PMW jej pierwszy duży (jak na Bałtyk) i stosunkowo nowoczesny niszczyciel Wicher, zbudowany we francuskiej stoczni Chantiers Naval Francais i wodowany dokładnie dwa lata wcześniej. Służbę pod polską banderą wojenną okręt rozpoczął już po przybyciu w dniu 15 lipca 1930 roku do Gdyni.

Siedemdziesiąt lat temu:
• 3. lipca 1935 roku we włoskiej stoczni CRDA w Monfalcone zwodowano pierwszego Batorego – najsławniejszy chyba ze wszystkich polskich statków (obok wspomnianego dalej Daru Pomorza), który niezwykle rzetelnie przesłużył trzydzieści trzy lata i zdobył sobie sympatię niemal całego świata. Był młodszym i nieco (o siedem ton rejestrowych!) mniejszym „bratem“ starszego Piłsudskiego.
• 22. sierpnia tego samego roku w tejże stoczni CRDA w Monfalcone oficjalnie przekazano polskiemu armatorowi GAL pierwszy pod biało-czerwoną banderą, nowoczesny transatlantyk pasażerski – Piłsudski. Był to statek ze wszech miar ciekawy – zamówiony w listopadzie 1933 roku „jeszcze“ przez PTTO (armatora trzech słynnych „Klejnotów Księżniczki Dagmary“), spłynął na wodę w grudniu roku następnego, otrzymując po raz pierwszy w historii PMH imię osoby ŻYJĄCEJ w momencie wodowania! Kierownictwo statku powierzono sławnemu Znaczy-Kapitanowi Mamertowi Stankiewiczowi. 27. sierpnia 1935 roku m/s Piłsudski wyruszył w wycieczkową podróż z Monfalcone do Gdyni, dokąd zawinął 12. września 1935 roku. W podróż dziewiczą do Nowego Jorku statek wyruszył z tym samym kapitanem Stankiewiczem 15. września 1935 roku, zawijając na miejsce po kilku dniach, a powitanie Piłsudskiego u celu przyćmiło nawet wcześniejsze, majowe powitanie sławnej i pięknej francuskiej Normandie.
• 3. września 1935 roku do historii bandery wszedł inny polski statek – dziś blisko stuletni pełnorejowiec Dar Pomorza, który tego dnia ukończył w Gdyni PIERWSZĄ W ZAPISANYCH DZIEJACH POLSKIEJ BANDERY HANDLOWEJ PODRÓŻ MORSKĄ DOOKOŁA ŚWIATA. Był to rejs najdłuższy w całej historii tego statku: tradycyjna wstęga, która łopotała ze stermasztu Daru, symbolizując w stosunku milimetr za milę przebytą drogę, miała trzydzieści dziewięć metrów długości! Mało jest w historii bandery rejsów równie wybitnych: Polska Marynarka Wojenna musiała czekać jeszcze całe sześćdziesiąt lat na podobną wokółziemską podróż jednego ze swych okrętów, o czym dalej. Dar Pomorza to jeden z najsławniejszych żaglowców w całej historii żeglugi, który przesłużył pięćdziesiąt pięć lat pod dwiema banderami i dziesięcioma Komendantami i - co tu kryć – „wykołysał“ na swoim pokładzie jeśli nie całą, to lwią część kadry oficerskiej PMH.

Sześćdziesiąt pięć lat temu:
• 4. maja 1940 roku we fiordzie Rombaks w Norwegii zatonął, zbombardowany z dużej wysokości przez niemiecki samolot, polski niszczyciel Grom – starszy „brat“ wciąż istniejącej Błyskawicy (najstarszego dziś niszczyciela świata). Zginęło na nim 59 oficerów, podoficerów i marynarzy.
• 15. maja 1940 roku zatonął pod Bodö na wodach norweskich m/s Chrobry – ostatni, jak dotąd, nowy statek pasażerski, zbudowany (w latach 1938-39) dla polskiej bandery handlowej w duńskiej stoczni Burmeister&Wain w Kopenhadze. Pełniąc rolę transportowca wojskowego, statek ten został zbombardowany przez samolot niemiecki i wypalił się. Wrak został dobity torpedą z brytyjskiego samolotu, startującego z pokładu lotniskowca Ark Royal. Z załogi statku zginęło 12 osób.
• po 8. czerwca 1940 roku zaginął polski okręt podwodny Orzeł. Ten zbudowany w Holandii, najsławniejszy chyba okręt w całych wojennych dziejach PMW wszedł do służby niespełna półtora roku wcześniej (10. lutego 1939 roku w Gdyni) i zasłynął brawurową ucieczką z tzw. „internowania“ w neutralnej jeszcze podówczas Estonii w połowie września 1939 roku i późniejszym przedarciem się do W. Brytanii bez map i pomocy nawigacyjnych. Działając z baz brytyjskich Orzeł m. in. storpedował w dniu 8 kwietnia koło norweskiego Lillesand niemiecki transportowiec wojskowy Rio de Janeiro, demaskując w ten sposób przygotowywany, niemiecki morsko-powietrzny desant na Norwegię. Z Orłem zginęły 62 osoby – 59-osobowa Załoga wraz z dowódcą, kmdrem ppor. J. Grudzińskim oraz trzej członkowie brytyjskiej ekipy łącznikowej RN z kapitanem K. d‘Ombrain Nottem. Istnieją co najmniej dwie wersje przyczyn utraty okrętu (wejście na minę lub zbombardowanie przez samolot). Ostatnio „odżyła“ sprawa odszukania wreszcie wraku Orła.

Pięćdziesiąt lat temu:
• 9. maja 1955 roku wydarzyła się pierwsza po wojnie tragedia pod znakiem polskiego rybołówstwa morskiego: na wodach Morza Norweskiego zaginął bez wieści lugrotrawler typu B-11 Czubatka wraz z czternastoma członkami załogi. W latach następnych zginą jeszcze cztery statki tego typu...
• 15. listopada 1955 roku w Gdańsku na wodę spłynął pierwszy duży, oceaniczny motorowiec typu B-54 dla PMH. Miał on 10.273 tony nośności i włoski silnik wysokoprężny firmy FIAT z Turynu/Triestu, otrzymał nazwę Marceli Nowotko i przesłużył pod nią dwadzieścia cztery lata. Zasłynął, jako pierwszy polski frachtowiec, który zawinął w 1957 roku do portu w Japonii. Japońska też firma kupiła go w 1980 roku celem złomowania...

Czterdzieści lat temu:
• W nocy z 9. na 10. stycznia 1965 roku zdarzyła się największa jak dotąd tragedia pod znakiem PŻM - u wybrzeży Norwegii zatonął pierwszy nowy statek, jaki swego czasu dla niej zbudowano: m/s Nysa typu B-51 wraz z całą 18-osobową Załogą.

Trzydzieści pięć lat temu:
• 1. kwietnia 1970 roku, w ówczesnej Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni, zwodowano pierwszy naprawdę duży masowiec o nośności przekraczającej 50 tysięcy dwt – Manifest Lipcowy (typu B-521). Do historii statek ten wszedł, jako pierwszy duży masowiec polski, który już w pierwszej podróży eksploatacyjnej okrążył sławny Cape Horn. W Wybrzeżowej anegdocie wciąż krąży inna, mniej „oficjalna“ nazwa tego statku (wprowadzonego nota bene do służby 17. września tegoż samego roku): stoczniowcy nazywali go podobno... Klęską Wrześniową (!) z racji nieco wadliwego projektu i powtarzających się drobnych, a uciążliwych awarii.

Trzydzieści lat temu:
• W nocy z 9. na 10. stycznia 1975 roku, w duńskim porcie Hanstholm, rozbił się parowy trawler burtowy gdyńskiego „Dalmoru“ Brda typu B-14. W katastrofie tego statku zginęło dziesięciu członków jego Załogi, jeden zmarł później wskutek zawału serca.

Dwadzieścia lat temu:
• 8 lutego 1985 roku zatonął na Morzu Północnym polski drobnicowiec rumuńskiej budowy (typu B-452) Busko Zdrój. Wraz z tym statkiem zginęło 24 członków jego Załogi, w tym całe kierownictwo. Ocalał tylko radiooficer Ryszard Ziemnicki...

Dziesięć lat temu:
• 10. stycznia 1995 roku zmarł w Gdyni Redaktor Jerzy Miciński, jeden z trzech wspomnianych wcześniej Dziejopisów PMH, autor „Księgi Statków Polskich“ i długoletni Redaktor Naczelny wspaniałego „Morza“.
• 18. kwietnia 1995 roku, w pierwszy rejs wokółziemski w historii Polskiej Marynarki Wojennej, wypłynęła jej szkolna barkentyna Iskra. Żaglowiec ten stał się też pierwszym polskim okrętem wojennym, jaki opłynął Przylądek Horn. Rejs potrwał do 10. lutego 1996 roku, a dowódcą okrętu w tej podróży był kmdr por. Czesław Dyrcz.
Komentarze
Żadne komentarze nie zostały dodane.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Oceny
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.
Zaloguj
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Zapomniałeś/aś hasła?
Aktualnie online
· Gości online: 2

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 976
· Najnowszy użytkownik: testik
Ankieta
Moje poszukiwania ORP ORZEŁ

Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
40% [32 głosów]

Szukam, czytam i przeglądam
Szukam, czytam i przeglądam
39% [31 głosów]

Tylko czytam to co inni napiszą
Tylko czytam to co inni napiszą
13% [10 głosów]

Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
9% [7 głosów]

Ogółem głosów: 80
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 13/09/2008 14:47

Archiwum ankiet
Webmaster
Twórca i opiekun

Marcin Burza Burzyński
5,459,401 unikalnych wizyt