23 November 2024 06:11
Nawigacja
· Strona główna / Home Page
· Dane techniczne / Specification
· Kalendarium / Timeline
· Historia / History
· Artykuły / Articles
· Grupa Poszukiwawcza ORZEŁ / Association of the "ORZEL" submarine search group
· Forum
· Katalog linków / Links
· Galeria / Photogallery
· Kontakt / Contact
· Szukaj / Search
Najnowsze artykuły
· Krążowniki pomocni...
· U-Booty nietypowo ut...
· O potrzebie posiadan...
· Antoni's Story (Tol...
· ORP "Orzeł" a pola ...
Ostatnio Widziani
· Iron Duke12 tygodni
· Krolik17 tygodni
· zawila33 tygodni
· donitzz43 tygodni
· Maryoush65 tygodni
· dar7914107 tygodni
· ted108 tygodni
· Xaro144 tygodni
· Marcin148 tygodni
· beretnikov149 tygodni
Losowa Fotka
Czat
Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.

30-12-2021 20:52
Witam!!!

30-12-2021 18:14
Witam wszystkich ponownie Wink

22-12-2021 13:05
Bravo!!!! Warto było czekać.

22-12-2021 11:23
Witam Was ponownie!!!

16-07-2018 13:24
https://tech.wp.pl
/chca-przebadac-60
0-km-kw-dna-morza-
szukaja-wraku-pols
kiego-okretu-62739
99885588097a

Hierarchia artykułów
Artykuły » POSZUKIWANIA » Co to za okręt? A może ORP ORZEŁ
Co to za okręt? A może ORP ORZEŁ

Czy to jest ORZEŁ?

Stwierdzenie możliwości, że może to być polski okręt podwodny ORZEŁ wydała się bardzo ekscytująca. Okręt podwodny ORZEŁ zajmuje bowiem specjalne miejsce w sercach Polaków. Poza tym - okręt ten odgrywał ważną rolę w norweskiej historii wojny z Niemcami. Na początku kwietnia ORZEŁ przebywał na patrolu koło brzegów Sorland. Był to ten rejs , kiedy to oficer wachtowy okrętu rankiem 8 kwietnia zauważył niemiecki transportowiec wojska RIO DE JANEIRO, na wysokości miejscowości Justoy koło Lillesand. ORZEŁ wysłał sygnały do niemieckiego statku z żądaniem zatrzymania się i przysłania łodzi z dokumentami statku. RIO DE JANEIRO nie poczynił żadnych działań zmierzających do wykonania tego rozkazu. Wówczas ORZEŁ wystrzelił pocisk z działa przed dziób statku transportowego, żądając ponownie zatrzymania się. Główne działo okrętu nie było sprawne od czasu, gdy Estończycy zdemontowali je częściowo we wrześniu 1939 roku. W końcu Niemcy zaczęli powoli opuszczać łódź na wodę, ale jednocześnie rozpoczęli nadawanie przez radio wezwanie o pomoc ze strony niemieckiego lotnictwa. Wówczas dowódca polskiego okrętu wydał rozkaz by Niemcy opuścili statek, a w przypadku nie wykonania tego rozkazu, RIO DE JANEIRO zostanie storpedowany. Zanim jeszcze pierwsza torpeda została wystrzelona pokłady niemieckiego statku zaroiły się od żołnierzy, a nawet niektórzy z nich skakali do morza. Pierwsza wystrzelona z ORŁA torpeda nie poczyniła wielkich szkód. Kiedy na horyzoncie pokazał się samolot, ORZEŁ wystrzelił drugą torpedę. Kiedy dosięgła celu, nastąpiła potężna eksplozja, niemiecki statek przełamał się na pół i zatonął. Później okazało się, że samolot zauważony prze polski okręt podwodny był norweskim F-332, którego pilotem był porucznik Kristian Hansen. Wkrótce przybyły norweskie statki by ratować rozbitków i transportowały je do Lillesand , Ny Hellesund, Marvika i Kristiansand. Dowództwo niemieckie poinformowało, że żołnierze płynęli do Bergen by bronić Norwegów przed Brytyjczykami. Tymczasem ORZEŁ kontynuował rejs patrolowy u wybrzeży Norwegii. Dnia 2 maja znajdował się na wysokości Stavanger, będącego już pod okupacją niemiecką. Dnia 4 maja okręt przesłał raport informujący o tym, że dwa niemieckie trałowce znajdują się koło rafy Jaeren. Niemcy widzieli okręt podwodny operujący na wodach przybrzeżnych. W komunikacie niemieckiego Haffenkommandant Stavanger podano o zauważeniu okrętu podwodnego koło Feistein. Był to prawdopodobnie ORZEŁ Dnia 23 maja ORZEŁ wypłynął z bazy w Rosyth - jak się okazało - w swój ostatni rejs. Rozkazy dla okrętu przewidywały patrolowanie wód pomiędzy Norwegią a Danią, a następnie - dalej na północ. Odkąd ORZEŁ opuścił Rosyth dnia 23 maja o godzinie 23,00, nie otrzymano już od niego żadnych wiadomości. Rozkazy dla okrętu nakazywały mu powrót do bazy rankiem 8 czerwca. Jednak nigdy już z tego rejsu nie wrócił. Dnia 17 czerwca Admiralicja Brytyjska ogłosiła komunikat o uznaniu okrętu podwodnego ORZEŁ za zaginiony- wraz z jego 61 osobową polską załogą i dwoma Anglikami. Dnia 17 maja 1992 roku w miejskim parku w Lillesand odsłonięto skromny pomnik poświęcony pamięci ORŁA i zatopionego przez niego statku transportowego RIO DE JANEIRO. Każdego roku, dnia 17 maja polski kręty wojenny METALOWIEC i okręt ratowniczy PIAST przypływają do Lillesand. Oficerowie i załogi okrętów uczestniczą w obchodach norweskiego święta narodowego i składają kwiaty pod pomnikiem. Podczas jednego z takich dni zdarzył się pewien kłopotliwy incydent, kiedy to nie mający nic złego na myśli Norwegowie zaczęli zbierać pieniądze dla polskich marynarzy. Polacy nie wiedzieli jak postąpić w takiej kłopotliwej sytuacji,. W końcu postanowiono przekazać datki na jeden z polskich szpitali.
Komentarze
Y
#1 ymareky
w 01 February 2008 20:18
po przeczytaniu wiadomo ze to nie Orzeł, to po co ten sensacyjny tytuł? ktos na tym zarabia??
S
#2 Stary_Wraq
w 18 February 2009 14:45
Ot, i tak na stronie mamy dwa przekłady jednego i tego samego tekstu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Oceny
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.
Zaloguj
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Zapomniałeś/aś hasła?
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 976
· Najnowszy użytkownik: testik
Ankieta
Moje poszukiwania ORP ORZEŁ

Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
40% [32 głosów]

Szukam, czytam i przeglądam
Szukam, czytam i przeglądam
39% [31 głosów]

Tylko czytam to co inni napiszą
Tylko czytam to co inni napiszą
13% [10 głosów]

Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
9% [7 głosów]

Ogółem głosów: 80
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 13/09/2008 14:47

Archiwum ankiet
Webmaster
Twórca i opiekun

Marcin Burza Burzyński
5,736,487 unikalnych wizyt