ORP"WILK" , U-122" i "O-13"
|
pawelciol |
Dodano 31-05-2009 09:58
|

Podporucznik marynarki

Posty: 236
Dołączył: 13/02/2009 20:04
|
Co do "Empire Conveyora" to na Uboat.net piszą ,że nie zatonął od razu - "U-122" na pewno by go zatopił od razu ( wtedy mieli wszystkie torpedy) - statek zatonął gdy przybyła pomoc - może mam rację z tą miną?
Edytowany przez pawelciol dnia 31-05-2009 10:44
|
|
|
|
ted |
Dodano 31-05-2009 10:02
|

Porucznik marynarki

Posty: 455
Dołączył: 03/02/2009 17:52
|
Trudno powiedzieć. Czasami i U-bootom nie udawało się dokończyć roboty, zwłaszcza gdy w pobliżu były okręty lub samoloty. Za mało piszą by ustalić szczegóły tak niezbicie.
Edytowany przez ted dnia 31-05-2009 10:02
|
|
|
|
pawelciol |
Dodano 31-05-2009 10:44
|

Podporucznik marynarki

Posty: 236
Dołączył: 13/02/2009 20:04
|
Czy ja wiem? Statek płynął nie eskortowany a holownik z DE i DD przybył poźniej - jeśli to była godzina rożnicy to może ale co jeśli na przykład 5 czy 6 godzin - to dużo czasu...
Edytowany przez pawelciol dnia 31-05-2009 10:45
|
|
|
|
ted |
Dodano 31-05-2009 17:50
|

Porucznik marynarki

Posty: 455
Dołączył: 03/02/2009 17:52
|
Holownik na pewno ściągali dość długo, ale warto wiedzieć, czy okręty wojenne były w momencie ataku w pobliżu statku, czy przybyły z daleka na sygnał alarmowy. Szczegóły ataku powinny być w brytyjskich archiwach. Gdyby statek miał w chwili ataku eskortę, to nie dziwiłbym się odworotowi U-122 - typ IX był szczególnie narażony na kontratak. Póki nie wiemy więcej, każdy może mieć rację - może to miejsce faktycznie nadawało się do minowania (warto znać głębokość tych wód), o którym obaj na razie nie wiemy?
Edytowany przez ted dnia 31-05-2009 17:51
|
|
|
|
pawelciol |
Dodano 31-05-2009 18:45
|

Podporucznik marynarki

Posty: 236
Dołączył: 13/02/2009 20:04
|
Cytuję za Uboat.net On 20 Jun, 1940, the unescorted Empire Conveyor (Master Finlay Black MacIntyre) Może Hans-Gunter Looff nie wiedzial o zatonięciu "EMPIRE CONVEYORA" i dlatego o tym nie zameldował?
Edytowany przez pawelciol dnia 31-05-2009 18:47
|
|
|
|
ted |
Dodano 31-05-2009 18:52
|

Porucznik marynarki

Posty: 455
Dołączył: 03/02/2009 17:52
|
Przeczytałem i ja, że statek nie miał eskorty bezpośredniej. Gdyby jednak jakiś okręt kręcił się patrolując dalej i był w zasięgu nie wzroku a hydrofonów U-boota, ten i tak mógł prysnąć, spodziewając się przybycia go.
Będę mimo wszystko szukać jeszcze coś o minach, jeśli w ogóle jakieś tam stawiano.
Edytowany przez ted dnia 31-05-2009 18:53
|
|
|
|
Ambreliser |
Dodano 31-05-2009 22:41
|

Chorąży marynarki

Posty: 144
Dołączył: 17/07/2008 20:07
|
Tedzie, gdy będziesz miał słowo ze specami z IMAP'u zasugeruj im proszę, aby przetrałowali ujście Forth, a może i parę głebinek w jej końcowym odcinku.
Najbardziej nieprawdopodobne bywa często najbardziej zbliżone do prawdy...
Ironia takiego znaleziska sięgnełaby obłoków !
Edytowany przez Ambreliser dnia 31-05-2009 22:43
|
|
|
|
Bergen |
Dodano 01-06-2009 12:50
|

Chorąży marynarki

Posty: 146
Dołączył: 18/03/2005 07:02
|
Jeżeli chodzi o wyjście Orła na patrol to faktycznie przydałoby się sprawdzić czy Orzeł był eskortowany, jak tak to eskorta "odprowadziła" Orła do pewnej pozycji jego trasy. Bynajmniej byłoby wiadomo skąd należałoby szukać okrętu..
Był eskortowany czy nie? |
|
|
|
ted |
Dodano 01-06-2009 14:41
|

Porucznik marynarki

Posty: 455
Dołączył: 03/02/2009 17:52
|
Panowie z MAP znają nasze poglądy i artykuły publikowane na stronie. Jeśli dadzą radę wyruszyć na poszukiwania "Orła" w to lato, będą z pewnością mieli opracowaną bardzo przemyślaną taktykę, bo spore środki finansowe nie rosną na krzakach, lecz pozyskuje się je dziś z trudem na podobny cel. Wątpię jednak, by ktoś z MAP chciał przedwcześnie ujawniać plany ekspedycji, co najwyżej możemy się dowiedzieć, czy wyruszą.
Sprawa z atakiem torpedowym "tajemniczego" alianckiego OP z 24 maja 1940 r. na U-62 (gdyby dało się potwierdzić, że to w sektorze "Orła") może wskazywać, że nasz okręt jakoś wyminął miny U-21 i U-61 koło Firth of Forth. Bez dokładnej pozycji tego ataku nie da się na razie na pewno nic powiedzieć.
Edytowany przez ted dnia 01-06-2009 14:44
|
|
|
|
pawelciol |
Dodano 01-06-2009 15:03
|

Podporucznik marynarki

Posty: 236
Dołączył: 13/02/2009 20:04
|
To ,że mógl je wyminąć raz nie oznacza ,że z powrotem też miał szczęście... |
|
|
|
ted |
Dodano 01-06-2009 15:09
|

Porucznik marynarki

Posty: 455
Dołączył: 03/02/2009 17:52
|
Wiem, też o tym myślałem. Pytanie o eskortę "Orła" także jest ciekawe. Żadna z polskich książek nie podawała dotąd, czy okręty podwodne alianckiej 2 Flotylli wychodziły na patrol same czy odprowadzane. Taki zwyczaj mieli Niemcy z U-bootami, a znaleźć taki szczegół dotyczący "Orła" łatwo nie będzie...
Edytowany przez ted dnia 01-06-2009 17:05
|
|
|
|
Stary_Wraq |
Dodano 02-06-2009 12:39
|

Kapitan marynarki

Posty: 620
Dołączył: 05/02/2005 10:23
|
Koledzy - w razie czego pytajcie o różne rzeczy panów Brytyjczyków w Ambasadzie (attache wojskowy). Moje listy do panów Angoli są na Forum, a na parę z nich dostaliśmy po odpowiedzi (a co!!). Warto popytać i o to, co 'gryzie' teda i przypomnieć pytanie o procedurę kontaktowania się okrętów na patrolu z dowództwem w bazie, bo to są kluczowe rzeczy (będzie w razie czego wiadomo, czy "Orzeł" na pewno dotarł do pierwszego sektora, czy też nie. Angole wciąż przypuszczają i nie są pewni, więc [stara śpiewka!!] okręt równie dobrze mógł do tego sektora nie dotrzeć. Pytanie o to zapewne nie narusza ich tajemnic, a nam wreszcie zależy na wyjaśnieniu tajemnicy, jakie by ono nie było.
Edytowany przez Stary_Wraq dnia 02-06-2009 12:40
|
|
|
|
ted |
Dodano 08-06-2009 23:49
|

Porucznik marynarki

Posty: 455
Dołączył: 03/02/2009 17:52
|
Niestety, odnalazłem dodatkowy dowód na to, że ORP "Wilk" nie staranował U-122. W uboatarchive.net w prezentowanych tam przetłumaczonych wojennych niemieckich dziennikach raportów sytuacyjnych (KTB FdU/BdU) po meldunkach pomiędzy U-bootami a FdU /BdU (dowództwem na lądzie), w okresie cytowanych informacji pomiędzy 1-15 lipca 1940 r. zanotowano między innymi , że U-122 nadał 21 VI o godz. 23.00 (nie o godz. 0.35) ostatni meldunek z morza, który był raportem pogodowym. Okręt zatem nie meldował o żadnych uszkodzeniach, czy złym stanie - co miałoby pierwszeństwo i musiał być w tamtej chwili nadal sprawny i zdolny do bojowych działań. A było to czasowo dawno PO ZDERZENIU.
Edytowany przez ted dnia 08-06-2009 23:53
|
|
|
|
Ambreliser |
Dodano 09-06-2009 23:27
|

Chorąży marynarki

Posty: 144
Dołączył: 17/07/2008 20:07
|
Cytat Czyli jednak 0-13 ? Dołujące..
Stąd awantury pomiędzy marynarzami z Wilka a Holendrami. A może nasi też wiedzieli coś więcej? Wasz rodak dowodzący HMS Taku załatwił nam Orła a my "niechcący" posłaliśmy wam na dno O-13...
Przy takiej (dość uprawnionej) interpretacji, otrzymujemy obraz małej, prywatnej wojenki polsko-holenderskiej...
Nie dziwota, że wszyscy zainteresowani trzymają dzioby na kłódkę... |
|
|
|
Bergen |
Dodano 10-06-2009 05:37
|

Chorąży marynarki

Posty: 146
Dołączył: 18/03/2005 07:02
|
No tak ale przecież Van der Bryll oraz Romanowski jeżeli już to przecież nie zrobili tego specjalnie. Błąd leżał chyba w "procedurach" II Flotylli, musiały być błędy skoro okręty wyruszały na patrol bez aktualnych map własnych pól minowych i mało tego to jeszcze wchodziły w nieswoje sektory... |
|
|
|
strzygacz |
Dodano 11-06-2009 19:42
|

Marynarz

Posty: 2
Dołączył: 21/03/2009 22:57
|
Jest jeszcze jedna informacja , która trzeba wziaść pod uwagę
syg. MAR.A.V.27/16
"Niemieckie radio podawało,że na początku lipca 1940 jeden z U Boot-ów
powrócił do bazy z dużym opóźnieniem choć uważany był za stracony. Został w nocy najechany, odniósł ciężkie uszkodzenia, zniesioną /zdemolowaną / nadbudówkę, pęknięte butle powietrza na pokładzie / wybuch/.
Mimo to szczesłiwie zdołał powrócić."
Notatka dokonana przez któregoś z oficerów polskiego podwodnego drapieżnika |
|
|
|
pawelciol |
Dodano 11-06-2009 20:04
|

Podporucznik marynarki

Posty: 236
Dołączył: 13/02/2009 20:04
|
Podooobnoo był toooo "U-25" ale na 100% nie wiem... |
|
|
|
Ambreliser |
Dodano 14-06-2009 21:23
|

Chorąży marynarki

Posty: 144
Dołączył: 17/07/2008 20:07
|
Proszę koleżeństwa, czy nie odnosicie aby wrażenia, że bardzo wielu czynnikom nie zależy na wyjaśnieniu tajemnicy ORŁA?
Powiem więcej, odnoszę wrażenie, że wiele osób i instytucji stara sie bardzo aby to nigdy nie nastąpiło...
Wprawdzie brzmi to jak deklaracja wiary w spiskową teorię dziejów (zastanawiające: dlaczego jest ona ostro i solidarnie zwalczana przez wszystkie, często wrogie sobie czynniki...), ale może w tym przypadku rzeczywiście coś jest na rzeczy...
Pamiętam, że kiedyś ktoś (czy nie Grom?) napisał coś o planowanym wg tejże osoby przejściu Orła z załogą i jej rodzinami do neutralnej Szwecji (pomysł iście Gromowy)....
Coś takiego (pomimo tego że w to nie wierzę!) byłoby tak straszliwą plamą na honorze MW, że byłoby tuszowane po dziś dzień, ale może było coś innego, może jakaś tajna misja, tak diabelnie tajna, że do dziś byłaby beczką prochu...
Do dziś nie wiemy oficjalnie czemu zginął św. pamięci gen Sikorski (nieoficjalnie i racjonalistycznie:bo przeszkadzał w sprzedaniu Stalinowi połowy Europy...), kto wie, może to inna tego typu tajemnica?
Jeśli tak to nigdy nic nie odkryjemy ani nie znajdziemy, a jeśli już coś znajdziemy, to odkrywcy mogą nie pożyć wystarczająco długo aby to ogłosić...
Teraz pytanie z innej beczki ( ale podwodnej!).
Czy ktoś czytał w Morzu artykułl o jakiś dziwnych , cylindrycznych obiektach w zatoce Gdańskiej? Może ktoś ma skan?
Edytowany przez Ambreliser dnia 14-06-2009 21:25
|
|
|
|
wahoo |
Dodano 14-06-2009 22:27
|

Chorąży marynarki

Posty: 133
Dołączył: 30/05/2007 12:26
|
Rzeczywiście widzisz spisek, a sprawa myśle jest prostsza ....pieniądze które ktoś musi wyłożyć, a w zasadzie wyrzucić do wody, bo jak widać po ubiegłorocznej wyprawie MAP-u efekty mogą odbiegać od oczekiwań, a sądze że potrzebne pieniądze na wyprawę nie są małe. |
|
|
|
Bergen |
Dodano 15-06-2009 05:27
|

Chorąży marynarki

Posty: 146
Dołączył: 18/03/2005 07:02
|
Gdyby Orzeł dotarł do Szwecji na internowanie (bunt przeciwko Świrskiemu) byłaby to faktycznie propagandowa "beczka" prochu. Coś musiało jednak być: "prawie pożegnalny" list Grudzińskiego (dotyczący autorstwa map), "walka" o depozyty walutowe. Przeczuwali chyba śmierć...
Kiedyś dawno temu oglądałem w polskiej tv program w którym marynarz wspominał że stan załogi Orła był fatalny. Podobno gdy Orzeł "grzał" silniki przed wyjściem w rejs to kilku członków załogi zdezerterowało i ukryło się na nabrzeżu..
Nie pamietam szczegółów.. ale znowu jakie nabrzeże? przecież Orzeł cumował przy burcie HMS Forth.. Może coś mie się pomyliło... |
|
|