Dotacje
Przetłumacz stronę

Nawigacja
· Strona główna / Home Page
· Kalendarium / Timeline
· Dane techniczne / Specification
· Historia / History
· Artykuły / Articles
· Grupa Poszukiwawcza ORZEŁ / Association of the "ORZEL" submarine search group
· Forum
· Katalog linków / Links
· Galeria / Photogallery
· Kontakt / Contact
· Szukaj / Search
Ostatnie artykuły
· U-Booty nietypowo ut...
· O potrzebie posiadan...
· Antoni's Story (Tol...
· ORP "Orzeł" a pola m...
· Nieudane ataki polsk...
Ostatnio Widziani
· jansodula02:22:35
· tomekjan 1 dzień
· Stary_Wraq 2 dni
· zawila 1 tydzień
· krogulec 1 tydzień
· sonar 2 tygodni
· raginis 2 tygodni
· wavi 3 tygodni
· czary2mary 3 tygodni
· Iron Duke 3 tygodni
Losowa Fotka
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12-06-2017 10:06
ukradli im paliwo a potem kingstony ? Wink

11-01-2017 17:40
...a dwa poprzednie szwedzkie "Sztokholmy" nie weszły do służby, bo padły pastwą ognia. W wykończeniu jednego z nich mieli podobno maczać palce Polacy???

11-01-2017 17:38
Wszystkiego BEST dla Wszystkich na Rok Stulecia Riewolucyi i eksplozji na "Vanguardzie"!

08-09-2016 15:18
No pewno ze CZEŚĆ!

06-09-2016 21:38
cześć załoga! kopę lat! Shock

Zobacz temat
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 gość(ci)
 Drukuj temat
Odnaleziono Orła!!
ted
To zakreśl cyrklem półokrąg i masz opcje w każdą możliwą stronę.
 
sonar
Maryoush napisał(a):oraz/lub to że Orzeł być może mógł trochę popłynąć.... zanim osiadł na dnie


Racja Maryoush. Oj, mógł długo dryfować nim finalnie siadł na dnie.
nie dbam o styl - liczy się wynik
 
Admin
Niestety strona Tomka juz nie istnieje. jedyne co udało mi sie znaleśc to jego ostatnia korespondencja z MW w sprawie poprzednich poszukiwań.
http://web.archiv...earch.com/
 
www.orzel.one.pl
dar7914
irek6969 napisał(a):

Nie ma co gdybać, rację ma p. Tomasz Kawa. I on jest ojcem odnalezienia tego wraku. Dokładnie trzy lata temu opublikował w internecie swój artykuł ...
Coraz mniej niejasności......



Jesli okaze sie, ze Tomasz Kawa jest ojcem tego sukcesu, czy pomozecie aby zostal za to nagrodzony ? Pytam, choc jeszcze nic nie wiadomo. Pytam, mam nadzieje Ludzi Honoru.
 
irek6969
Naturalnie, ja wszędzie podkreślam kto pierwszy wpadł na ten trop. Ponoć pan Tomasz... spędził kilka lat w archiwach nim natrafił na ten raport. Dziś słuchałem wypowiedzi Krzysztofa Piwnickiego i kilka razy wspominał o koledze który .... ale ani razu nie podał jego nazwiska.... krew mnie zalała Angry.
Tak ja jestem za nagrodzeniem p. Tomasza Kawy.
Pozdrawiam
Edytowane przez irek6969 dnia 06-06-2013 22:56
 
zawila
Oczywiście, ze tak. Pomysł przedni i na pewno nikt nie wyrazi sprzeciwu.
 
stan_zawila@yahoo.se
sys
Znów serce mocniej zabiło (tak jak kilka lat wcześniej, ale przypominać się nie godzi ) ... mam nadzieję, że tym razem będzie to prawda! Obserwuję i trzymam kciuki!
...ostatni patrol...
 
Xaro
Również podpisuję się pod pomysłem nagrodzenia Pana Tomasza Kawa.
 
irek6969
Witam

"Nasz Dziennik": Nurkowie schodzą do "Orła"

Okręt ratowniczy ORP "Lech" dotarł w czwartek na miejsce poszukiwań i rozpoczął przygotowania do weryfikacji wraku okrętu podwodnego. Wkrótce dowiemy się, czy jest to zaginiony ORP "Orzeł" - informuje "Nasz Dziennik".

W pierwszej kolejności użyte będą sonary (sonar holowany Klein 3000 oraz sonar opuszczany MS 1000), z których dane posłużą między innymi do dokładnego określenia pozycji i kierunku zalegania wraku okrętu podwodnego na dnie morza" - mówi kmdr ppor. Piotr Adamczak, zastępca rzecznika prasowego dowódcy Marynarki Wojennej.

Te dane pozwolą, by "Lech" zajął pozycję umożliwiającą optymalne wykorzystanie pojazdów podwodnych i nurków. W pracach podwodnych w pierwszej kolejności wykorzystane zostaną pojazdy podwodne ROV Seaeye Falcon i ROV SeaBotix.

"Zebrany przez nie materiał filmowy posłuży do przeprowadzenia kolejnych analiz i weryfikacji. Na samym końcu do wody zejdą nurkowie Marynarki Wojennej" - tłumaczy komandor. W tym celu użyty zostanie tzw. dzwon nurkowy, który umożliwi nurkom dłuższą pracę na badanym obiekcie.
Reklama

Termin zakończenia prac oraz ich zakres jest w dużej mierze uzależniony od warunków pogodowych.
 
czary2mary
To dodam jeszcze do kompletu też z NDz. rozmowę z kmdr. Henrykiem Nitnerem, szefem Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.

http://www.naszdz...narzy.html

Trwa wyprawa poszukiwawcza, której celem jest odnalezienie zaginionego okrętu podwodnego ORP Orzeł;. Z jakimi zadaniami musi zmierzyć się załoga ORP Lech

-- Tym szczególnym zadaniem jest identyfikacja wskazanego obiektu podwodnego na Morzu Północnym. Nie wiemy, czy wytypowany wrak okrętu podwodnego to ORP ;Orzeł. Zadaniem jest rozpoznanie go i próba identyfikacji. Znamy dokładną pozycję położenia wraku, zatem pozostaje nam wykonać dokładne badania hydrograficzne rejonu wokół i samego obiektu w celu wyznaczenia punktów do dobrego nurkowania. Potem podjęta zostanie próba identyfikacji tej jednostki.


W maju podjęto już próbę zbadania wraku. Czym różnią się obecne działania, na ile są bardziej zaawansowane?

;O badanym obiekcie wiemy od kilku miesięcy dzięki poszukiwaniom w Biurze Hydrograficznym Wielkiej Brytanii, z którym od lat współpracujemy. Na podstawie analiz danych uznaliśmy, że ten obiekt jest bardzo zachęcający do podjęcia badań. Z charakterystyk pozyskanych poprzez wykonanie pomiarów takich jak gabaryty wraku, wnioskując z rejonu położenia wraku, uznaliśmy, że może być to ORP ;Orzeł;. Tak się złożyło, że ORP Czajka;, który wracał do kraju z misji NATO-wskiej i jest wyposażony w pojazd podwodny, znajdował się w interesującym nas rejonie i decyzją dowódcy Marynarki Wojennej postawiono mu zadanie wykonania dokumentacji filmowej obiektu. Niestety, otrzymany zapis wideo nie dostarczał nam wystarczających danych niezbędnych do wiarygodnej i pełnej identyfikacji jednostki. On dał nam natomiast dużo nadziei, ale pozostała niepewność, której nie da się rozwiać bez wizyty nurka.


Na czym polegają dzisiejsze badania?

W rejon poszukiwań wysłany został okręt ratowniczy z ekipą hydrograficzną na pokładzie. Ma ona dokładnie zbadać terenu wokół wraku. Robimy to po to, by zachować bezpieczeństwo nurków. Następnie nurkowie zejdą na dno, przypatrzą się wrakowi i spróbują zebrać dane, które pomogą w identyfikacji jednostki.

Co może najbardziej przeszkadzać w badaniach lub utrudnić identyfikację wraku?

; Przede wszystkim są to warunki środowiskowe, pogoda. Okręt wyruszył z misją, bo jest szansa na dobrą aurę. Istotne będą też warunki nurkowania. Z filmu wykonanego przez ORP;Czajka wynika, że w rejonie występuje silny prąd podwodny, że jest wiele zanieczyszczeń, a na samym wraku jest sporo sieci, lin. To może być niebezpieczne dla nurków, stąd też tak ważne są uprzednie badania hydrograficzne.


Już samo zejście do wraku może dać odpowiedź, z jaką jednostką mamy do czynienia? Orzeł; był na tyle rozpoznawalny, czy też trzeba się przygotować, że konieczne będą dalsze analizy zebranych materiałów?

Jeśli nurek natrafi na charakterystyczny, indywidualny szczegół, jak np. numer, który da się odczytać, to z dużą pewnością będzie można powiedzieć, co to za jednostka. Można też natknąć się na inne elementy lub urządzenia z nazwą okrętu lub polskimi napisami.


A jeśli nie będzie takich literalnych śladów?

; Wówczas identyfikacja jednostki będzie mogła być przeprowadzona na podstawie elementów konstrukcyjnych. Okręty podwodne na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, ale jest wiele charakterystycznych szczegółów dla konkretnego typu jednostki. Były dwie takie jednostki jak ORP ;Orzeł;. Dopiero później dwa następne takie okręty wybudowali Holendrzy. Jeden z nich przetrwał wojnę, a drugi zatonął na Morzu Południowochińskim. Nasz ORP ;Sęp; także przetrwał wojnę. To nieco ułatwia poszukiwania, bo jeśli tylko odnajdziemy detale techniczne, konstrukcyjne, właściwe dla tego typu jednostki, to będzie dla nas bezpośredni dowód.


Jeśli okaże się, że wrak to ORP ;Orzeł;, będziecie go podejmować z dna?

; Poznamy tajemnicę, to znaczy będziemy wiedzieć, gdzie spoczywa ten okręt. Z punktu widzenia oficerów Marynarki Wojennej jest to bardzo istotne. Chcemy wiedzieć, gdzie znajdują się nasze okręty, nie tylko te pływające, ale i te poległe. To dla nas ważne, byśmy mogli w tym miejscu złożyć wieniec. Oczywiście nie przewidujemy żadnych prób podnoszenia, penetracji. Chcemy go chronić, bo traktujemy go jako grób ponad 60 poległych w czasie boju ludzi, naszych poprzedników. Nie chcemy zakłócać ich spoczynku.


Jeśli ekspedycja zakończy się fiaskiem, będziecie szukać dalej?

; Na pewno nie zrezygnujemy, ale trzeba też pamiętać, że misja Marynarki Wojennej jest inna niż poszukiwania historycznych wraków. Zajmujemy się bieżącą działalnością, bezpieczeństwem żeglugi. Oczywiście ta niewiedza, gdzie spoczywają nasi poprzednicy, powoduje w sercu pewną zadrę i wykorzystujemy nadarzające się okazje, by ich odnaleźć. Jeśli tym razem nie znajdziemy ;Orła;, kolejnym krokiem będzie wytypowanie następnych obszarów badań, które w miarę możliwości będziemy prowadzić. Przypomnę, że ta najbardziej prawdopodobna hipoteza, że ORP Orzeł1; został zatopiony na polu minowym u wybrzeży Norwegii, została już negatywnie zweryfikowana w poprzednich ekspedycjach przez nasze okręty, badania holenderskie, jak i wyprawę statku IMOR Instytutu Morskiego z 2008 roku. Stąd właśnie narodził się pomysł, by przeanalizować całą drogę Orła od wyjścia z portu. Teoretycznie okręt mógł nawet godzinę po wyjściu spocząć gdzieś na dnie. Tak natrafiliśmy na badany wrak. Jeśli to nie będzie ORP ;Orzeł;, to poprzez poszukiwania, analizę baz danych o wrakach w Biurze Hydrograficznym Wielkiej Brytanii, będziemy typować kolejne obiekty. Jeśli będzie możliwość ich zweryfikowania, będziemy to czynić.
Kiedy można się spodziewać pierwszych wyników poszukiwań?

; Sądzę, że w ciągu najbliższych kilku dni.
 
donitzz
http://www.tvn24....31036.html

Żadnej wzmianki o panu Tomaszu Kawie.....Angry

mapa z raportu.

https://docs.goog...sp=sharing

- biało-czerwoną gwiazdą oznaczono miejsce ataku na "Orła" wg Tomasza Kawy
- białym kolorem zaznaczono trasę "Orła" wg Huberta Jando
- żółtymi gwiazdkami oznaczono pozycje brytyjskich OP w momencie ataku
- bordowymi kwadratami oznaczono pozycje niemieckich OP w momencie ataku
- na niebiesko oznaczono trasę rurociągu CATS
- na mapę naniesiono również pozycje sektorów A3 i A1 oraz niemieckich pól minowych 16a i 16b

na koniec kilka fotek Orła i nie tylko:

http://images.goo...p;tbm=isch
Edytowane przez donitzz dnia 07-06-2013 10:58
"Każdemu zdarza się być głupcem przynajmniej przez pięć minut dziennie.
Mądrość polega na tym, by nie przekroczyć limitu."
 
dar7914
Dlatego prosze o wspolny wysilek aby postac Tomasza Kawy nie zostala pominieta w tej historii !!!
 
donitzz
ciekawy komentarz pod zdjęciem sonarowym Orła znalazłem - Dziennik Bałtycki

"Pozycja teoretycznie się zgadza na podstawie harmonogramu patrolu i kolejnych wysyłanych i nigdy nie potwierdzonych rozkazów. Zdjęcie 1/3 Wskazuje że wrak nie ma dużych uszkodzeń zewnętrznych i sztywny kadłub wygląda na cały. Zdjęcie sugeruje że okręt z dużą siłą uderzył w dno rzeźbiąc tą ciemną widoczną na zdjęciu sonarowym pionową rynnę w dnie. Prawdopodobnie przedni przedział torpedowy został zalany w wyniku tego uderzenia. Widoczne przesunięcie rufy okrętu w stosunku do tej "rynny" wynika prawdopodobnie z prób podniesienia okrętu. Widocznie jednak to było wszystko na co było stać akumulatory. Dziób okazał się zbyt ciężki po zalaniu przedziału torpedowego. Dla przypomnienia...Orzeł już wcześniej zaliczył rekordowe 100 metrowe zanurzenie, które wcale nie było planowane tylko "wymuszone" awarią zaworów szasujących. A ten okręt leży podobno na głębokości 70 metrów, więc było na tyle pałera żeby w analogicznej sytuacji przywalić w dno i to tak żeby furty dziobowych wyrzutni puściły. Pozycja na morzu też tak jakoś poręczna żeby przeprowadzić ćwiczenia alarmowego zanurzenia przed wejściem w sektor patrolu. "
"Każdemu zdarza się być głupcem przynajmniej przez pięć minut dziennie.
Mądrość polega na tym, by nie przekroczyć limitu."
 
ted
Złości mnie trochę to wydawanie przedwczesnych ocen o przyczynach zatonięcia, a przecież wraku jeszcze dokładnie nie zbadano! Wiadomo, że odwietrznik mógł zawieść przy zanurzeniu alarmowym, ale nie musiało tak być akurat w tym wypadku. Mnie interesuje stan kiosku i pokładu za nim. Jeśli "Hudson" rzucił bomby tuż "za peryskopem" (jak jego pilot opisał) to tylna część kiosku powinna być zniszczona (a ten podłużny obiekt po prawej burcie - możliwe że peryskop, albo maszt antenowy) sugeruje że tak jest. I nie tylko mnie się tak wydaje, ale i niektórzy na innych forach spostrzegają coś podobnego. Co tu zresztą wyrokować, skoro najpierw najważniejsza jest identyfikacja?
Ps. Po ciosach bomb głębinowych okręt tonąc również może uderzyć dziobem w dno i opaść w podobny sposób jak mamy to uwidocznione na obrazie sonarowym. Możliwe także, że doszło do pęknięcia albo przełamania kadłuba przed kioskiem (w tym miejscu "pomarańczowy" obraz ciemnieje) co by mnie nie zdziwiło. Pamiętajmy jednak, że te obrazy nie są idealne i mogą dawać mylące odczyty szczegółów, a co za tym idzie różne wnioski. Trzeba spokojnie poczekać, co ustalą nurkowie, więc się tak nie śpieszmy! Wrak nam już nie "ucieknie" (ten badany).
Edytowane przez ted dnia 07-06-2013 14:57
 
crolick
crolick napisał(a):

donitzz napisał(a):
mapa z raportu.

https://docs.goog...sp=sharing

- biało-czerwoną gwiazdą oznaczono miejsce ataku na "Orła" wg Tomasza Kawy
- białym kolorem zaznaczono trasę "Orła" wg Huberta Jando
- żółtymi gwiazdkami oznaczono pozycje brytyjskich OP w momencie ataku
- bordowymi kwadratami oznaczono pozycje niemieckich OP w momencie ataku
- na niebiesko oznaczono trasę rurociągu CATS
- na mapę naniesiono również pozycje sektorów A3 i A1 oraz niemieckich pól minowych 16a i 16b
To nie jest mapa z raportu, tylko mój rysunek oparty na różnych źródłach i jest NIEZALEŻNY od raportu Tomka.

Oryginał jest tu - http://www.dws.or...8#p1456918
 
http://www.PolishNavy.pl
donitzz
Przepraszam,takie info znalazłem na jednej stronie (nie DWS),jeszcze raz przepraszam za pomyłkeSmile
"Każdemu zdarza się być głupcem przynajmniej przez pięć minut dziennie.
Mądrość polega na tym, by nie przekroczyć limitu."
 
Stary_Wraq
To wydaje się, że jesteśmy już naprawdę bliżej niż dalej. Trochę późno, ale zawsze. Teraz ORZEŁ już powróci.
ORLA Twych lotów potęga...
 
lufa
Oby Wraq... oby. Po aktywności na forum można wnieść, że wszystkich nas nosi. Na powrót Orła Polska czekała 73 lata, poczeka jeszcze kilka dni Smile
Wolność to rozpiętość między wyobraźnią, a rzeczywistością...
 
Stary_Wraq
Taak... mnie nie nosi, chociaż cieszę się z tego ruchu w temacie. Od początku wiedziałem, że kiedyś go znajdą i najprawdopodobniej znaleźli. To jest oczywiście jeszcze nie w 100 % ale!... Teraz tylko szczegóły!!! Gdzie i jak zatonął, a oglądając pobieżnie wpisy w tym temacie - jest nad czym się zastanawiać.
ORLA Twych lotów potęga...
 
Xaro
A mnie aż skręca. Żadnych nowych info z poszukiwań prowadzonych przez ORP Lech. Coś już chyba muszą wiedzieć.
 
Przejdź do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
SANTI ODNALEŻĆ ORŁA - MAJ 2015 ORZEŁ - ORZEL 12 04-09-2015 15:44
Próba oceny szans na odnalezienie Orła ORZEŁ - ORZEL 6 04-09-2015 15:41
Odnaleziono wrak Rio de Janeiro ORZEŁ - ORZEL 4 04-09-2015 03:30
Pole minowe nr 17 a sprawa zaginionego "O-13" i ORŁA Poszukiwania - Searching 3 05-05-2015 23:23
Zdjęcia "Orła" i "Wilka" w Wielkiej Brytanii Poszukiwania - Searching 1 13-02-2014 22:21
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 996
· Najnowszy użytkownik: ewam
Ankieta
Moje poszukiwania ORP ORZEŁ

Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
Szukam, czytam, przeglądam i przekazuję dalej
39% [30 głosów]

Szukam, czytam i przeglądam
Szukam, czytam i przeglądam
39% [30 głosów]

Tylko czytam to co inni napiszą
Tylko czytam to co inni napiszą
13% [10 głosów]

Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
Czekam jak ktoś inny znajdzie okręt
9% [7 głosów]

Ogółem głosów: 77
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 13/09/2008 16:47

Archiwum ankiet
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z WWW.ORZEL.ONE.PL - Strona poświęcona okrętowi podwodnemu z okresu II Wojny Światowej ORP ORZEŁ musisz się zarejestrować.
Strona - Info

Webmaster^
Marcin Burzyński

Grafika
Łukasz "Blackmane" Pytlak

PHP-Fusion PL

3,678,644 unikalne wizyty