Jako ciekawostkę podaję link do mapy wraków, zrobioną przez Duńczyków. Mapa ta nie uwzględnia wraków leżących blisko wysp Brytyjskich. Jest to mapa okolic Skandynawii, zawiera ponad 4500 wraków leżących w Morzu Północnym i Bałtyckim.
Najpierw należy zainstalować sobie Google Earth z
http://earth.google.com/download-earth.html
a potem wczytać mapę
http://www.vragguiden.dk/vragguiden.kml
Jak widać tych wraków jest sporo. Duża liczba niezidentyfikowanych. Być może któryś z tych to nasz "Orzeł"
Jako kolejną ciekawostkę (chyba to już ktoś to podawał) podaję link do mapy gazociągów Morza Północnego
http://szczesniak.pl/files/images/Morze_Polnocne_gazociagi_2.jpg
Gdzieś tu na forum czytałem kiedyś o jakiś zaginionych różnych nagraniach VHS(?) na którym widać jakiś okręt podwodny. (albo jakieś, "holendersko podobne"). Podobno nagrania robiono przy budowie rurociągu do Niemiec.
Idąc tym tropem...
Z mapy rurociągów wynika że do Niemiec biegną cztery rurociągi
1. Europipe 1
2. Europipe 2
3. Norpipe
4. NGT( ???)
Można by ograniczyć listę wraków do tych biegnących blisko tych rurociągów? Może któryś z tych rurociągów można wykluczyć ? Kiedy powstawały te rurociągi?(data?) Może któryś z tych rurociągów zbudowano w okresie innym niż powstały te zaginione nagrania. Kiedy te zaginione nagrania powstały?
Może...?
Norpipe i Europipe 1 położone są blisko siebie. Na ich trasie jest najwięcej platform wiertniczych. A wokół tych platform jest najwięcej wraków.
Zarówno na tej stronie, jak i stronie dws.org.pl w temacie "ORP "Orzeł" - nowe ustalenia", kol. Crolick pokusił się już dawniej o naniesienie na mapę rurociągu CATS - który biegnie najbliżej miejsca ataku "Hudsona" na okręt podwodny w dniu 3 czerwca 1940 r. (Maryoush - zerknij tam). Ma przy tym rację, że błąd prawie 20 milowy przy podawaniu pozycji może być możliwy przy niedoskonałej nawigacji samolotu w trakcie wojny. Chyba dlatego tak niechętnie poszukujący myślą o tej opcji - już różnica kilkunastu mil powoduje konieczność zbadania obszaru kilkudziesięciu mil kwadratowych - jeśli to się robi metodą "koszenia trawniczka" w wyznaczonym kwadracie. No i czasem można mieć pecha, że się założy "poprawkę" na możliwy błąd odrobinę za krótko. Kiedyś badacze francuscy nie znaleźli "Titanica" przed Ballardem, bo dotarli do rejonu zaledwie o kilkaset metrów przed pierwszymi szczątkami wraku!
Można też spróbować zbadać nieznane dotąd wraki, które wskazywał w raporcie Tomasz Kawa.
A z tą informacją o sfilmowaniu przed laty okrętu podobnego do "Orła" jest jednak pewien kłopot - trudno potwierdzić czy faktycznie statek pracował wtedy nad rurociągiem biegnącym do Niemiec i czy kładli nowy, czy też naprawiali starszy. Ze starszych ja wynalazłem kiedyś i taki, który "leciał" z Norwegii w stronę Niemiec i to blisko ostatniego sektora wyznaczonego rozkazami dla "Orła". A ciekawe, że wymieniany wyżej rurociąg CATS ma jeszcze "odnogę" biegnącą przez środek obszaru dawnego sektora A1.
Wszystko to - jak widać - nie jest proste.
Edytowany przez ted dnia 28-02-2013 13:20
W ogóle ta historia z anonimowym listem dotyczącym zaginionego filmu z nagranym OP jest dziwna. Jego autor podaje nawet nazwę statku - m/v "Northern Horizon", ale wszystko inne (dotyczące miejsca pracy - podobno rejon bliżej Półwyspu Jutlandzkiego) jest niepewne. Nawet jeśli istniał taki film i został skasowany, osobiście nie wierzę, by ktoś odpowiedzialny za prace podwodne w konkretnym rejonie nie zamieścił w dokumentach pisanych (zwłaszcza dzienniku okrętowym) żadnej informacji o podobnym znalezisku (wraku okrętu podwodnego, czy jednostki nawodnej), co przecież w takich okolicznościach powinno być obowiązkiem. W ogóle pozycje wszystkich napotykanych nieznanych wraków w pobliżu konkretnego budowanego (i naprawianego) rurociągu powinny być starannie odnotowane i naniesione na mapę. Nawet więc w przypadku, gdyby ktoś skasował podobny film, coś w dokumentach dotyczących prac statku powinno było się uchować i to jeszcze zawsze powinno się sprawdzić.
Edytowany przez ted dnia 28-02-2013 13:22